Зіткнення літаків з птахами, поширені під час зльоту та посадки, можуть завдати значної шкоди. Нещодавня катастрофа Boeing 737 авіакомпанії Jeju Air 29 грудня 2024 року нагадує про цю часто ігноровану авіаційну небезпеку.
За даними AFP, літак Boeing 737 авіакомпанії Jeju Air розбився під час посадки в аеропорту Муан у Південній Кореї, в результаті чого загинуло щонайменше 177 зі 181 пасажира . Місцева влада заявила, що «причиною аварії, ймовірно, стало зіткнення з птахами в поєднанні з несприятливими погодними умовами », що знову розпалило дискусію про небезпеку зіткнень з птахами. Такий тип інцидентів поширений в авіаперельотах, хоча аварії за участю лише птахів залишаються відносно рідкісними.
Сучасні літаки, чи то Boeing, чи Airbus , оснащені турбореактивними двигунами з лопатями, які можуть бути пошкоджені, якщо їх проковтнуть птахи. Пасажири Airbus A321 ледве уникли катастрофи 12 грудня, коли птах приземлився в двигун невдовзі після зльоту з Нью-Йорка : пілоту довелося здійснити екстрену посадку. Зіткнення зазвичай трапляються в критичні моменти польоту (зліт, остаточне заходження на посадку), а також у часи, коли птахи найбільш активні, наприклад, на світанку або в сутінках.
Загроза далеко не анекдотична
У статті для The Conversation , передрукованій Ouest France , професор Дуг Друрі наводить кілька показових цифр: понад 16 000 випадків було зареєстровано в Австралії між 2008 і 2017 роками, а також 17 000 випадків за один рік у Сполучених Штатах. «З 1988 року в цих аваріях загинуло понад 260 людей », – каже він, навіть якщо вразливими є радше невеликі літаки . Найвідомішим зіткненням залишається зіткнення 2009 року , коли літак US Airways зіткнувся з канадськими гусями невдовзі після зльоту з Нью-Йорка. Через вимкнені обидва двигуни пілот був змушений здійснити екстрену посадку на річці Гудзон, епізод, який надихнув на створення фільму «Саллі» з Томом Генксом .
Пілотів навчають бути особливо пильними під час критичних маневрів. Вони можуть покладатися на спеціальні радари в певних аеропортах для виявлення скупчень птахів. У районах, де вони розмножуються, також використовуються методи відлякування , щоб тримати птахів подалі. Щоб зробити літаки більш стійкими, попередньо проводяться численні випробування : за словами Дуга Друрі, «заморожених курей» на повній швидкості запускають у робочі турбіни , щоб оцінити їхню міцність та адаптувати конструкцію до потенційних пошкоджень.